جمعه، بهمن ۲۲، ۱۳۸۹

طلاق سرزمین نا شناخته ای برای کودکان

عدم اطمینان، عامل نگرانی اکثر بچه ها بعد از طلاق است. بچه ها با از دست دادن یکی از والدینشان همواره دچار نگرانی و اضطراب از دست دادن والدی که در کنارش حضور دارند هستند که این امر حتی گاه به بیماری جسمی نیز منجر می شود. یکی از راهکارهایی که امروزه برای از بین بردن اضطراب و نگرانی بچه های طلاق توصیه می شود برنامه ریزی کلاسهای فوق العاده هدفمند برای آنان است. کلاسهای هنری به ویژه موسیقی بسیار توصیه می شود زیرا باعث تخلیۀ انرژی های منفی شده و نوعی احساس آسودگی و آرامش به کودک می دهد. داشتن برنامۀ زمان بندی فعالیتهای روزمره از دیگر راهکارهای رفع احساس اضطراب و نگرانی است. مثلاً با مشورت و توافق با او ساعات خواب ، مطالعه ، ورزش و ... را مشخص کنید. این امر باعث بوجود آمدن حس امنیت ، آرامش و... می شود و به آنها کمک می کند که چگونه به طور ناخودآگاه به اضطرابشان غلبه کنند. بسته به سن کودک ، دلایل طلاق و عدم امکان ادامه دادن رابطه را برایش توضیح دهید.به این چند راهکار برای چگونه صحبت کردن در مورد طلاق توجه کنید:
1.پیش از طلاق برای صحبت کردن راجع به طلاق ، جدایی و تغییرات زندگی با فرزندتان برنامه ریزی کنید.
2.بهتر است صحبت کردن تدریجی دربارۀ طلاق در حضورهمسرتان باشد.
3.هیچ وقت هنگام صحبت کردن راجع به مشکلاتی که منجر به جدایی تان شده نسبت به همسرتان بی احترامی نکنید.
4.در رابطه با تغییر و تحولات زندگی بعد از جدایی ، اطلاعاتی به فرزندتان بدهید. اگر تغییری در مدرسه و فعالیتهای او پیش آمد آن را عنوان کنید. البته از ذکر جزییات خودداری کنید زیرا همین امر باعث ایجاد اضطراب و ترس از ورود به سرزمین ناشناخته ها می شود (درمورد فرزندان بزرگتر مطمئناً شما مجبور به بیان اطلاعات بیشتر خواهید شد زیرا ذهن پرسشگر آنها را نمی توانید بدون پاسخ بگذارید ولی تا حد امکان در مرحلۀ اول از بیان تغییراتی که منجر به اضطراب در آنها می شود خودداری کنید.).
کودکان را مقصر قلمداد نکنید:
بسیاری از کودکان بعد از طلاق به خاطر بحران روحی ای که دچار می شوند وجود خود را عامل طلاق می دانند. آنها خاطراتی را مرور می کنند که با پدر و مادر خود بر سر موضوعی بحث کرده اند و در نهایت منجر به کشمکش بین آنان شده اند. لذا والدین وظیفه دارند حتی در صورتی که فرزندشان در این باره جمله ای به زبان نمی آورد به او این اطمینان را بدهند که علت جدایی ربطی به حضور او ندارد. اولین گام برای کمک به کودک در رابطه با بحران طلاق این است که والدین خود از این بحران نجات پیدا کنند.
حفظ رابطه با همسر سابق:
1.هرگز در حضور فرزندتان با همسر سابقتان بحث و جدل نکنید.
2.هرگز در حضور فرزندتان از همسر سابقتان بدگویی نکنید و اعتماد فرزندتان را در مورد او از بین نبرید.
3.ارتباط محدود و تعریف شده ای در با همسر سابقتان به خاطر فرزندتان داشته باشید.
4.درصورتیکه از ارتباط با همسر سابقتان دچار خشم ، ترس ، غم ، و گناه می شوید کسی از افراد خانواده و یا دوستان را مسئول حفظ رابطه کنید و هرگز به خاطر فرزندتان این رابطه را قطع نکنید.
بعد از طلاق حمایت اجتماعی یا فردی برای فرزندتان فراهم کنید:
برخی از بچه ها به خاطر درک شرایط غیرطبیعی و حساس والدین از گفتن احساسات واقعی و درد دلهایشان خودداری می کنند لذا من توصیه می کنم اگر خودتان در شرایط روحی مناسبی نیستید برای مدت کوتاهی هم که شده باعث برقراری ارتباط فرزندتان با شخص مورد اعتماد دیگری شوید تا حرفهای ناگفته و احساسات منفی در وجود او تلمبار نشود. اگر عالئم ترس ، خشم ، عصبانیت ، گناه و احساساتی از این قبیل بعد از طی مدت زمانی در او فروکش نکرد هرگز این علائم را نادیده نگیرید بلکه آنها را به عنوان علائم هشدار دهنده طلقی کنید و از مشاورین کمک بگیرید
برخی از علائمی که می تواند آژیر قرمزی باشد عبارتند از:
مشکلات خواب، کاهش تمرکز، بی نظمی، افت تحصیلی، خودآزاری، شب ادراری، ناخن جویدن، لکنت زبان 

هیچ نظری موجود نیست: